Conclusie: Terugkijken en vooruitkijken
“Het grote weerspiegelt zich in het kleine”
Kun je met een andere vorm nog beter laten zien wat belangrijk is in het leven van cliënten en verwanten, voor medewerkers en wat er goed gaat en wat aandacht vraagt? Vanuit de behoefte om het kwaliteitsrapport beter toegankelijk en aantrekkelijker te maken hebben we dit jaar voor een compleet nieuwe opzet gekozen. Geïnspireerd op de manier waarop op social media ingewikkelde onderwerpen soms heel simpel en toegankelijk worden uitgelegd. Dan blijkt het nog niet zo makkelijk om van veel informatie een korte en pakkende boodschap te maken zonder dat het oppervlakkig wordt. Het was voor ons in ieder geval een uitdaging om op deze manier de stand van zaken rondom kwaliteit van zorg binnen Lievegoed in beeld te brengen. Ik vind het mooi om te zien dat veel collega’s, vrijwilligers en cliënten de tijd hebben genomen om in woord, beeld of geluid te vertellen wat er voor hen toe doet in hun dagelijkse praktijk.
Terugkijken
Die dagelijkse praktijk stond ook het afgelopen jaar nog steeds veel in het teken van corona. Toch zijn we ook wel meer gewend geraakt aan het aanpassen aan nieuwe hygienemaatregelen en het nemen van maatregelen bij een uitbraak op een locatie. Daarin hebben we samen een bepaalde routine opgebouwd, maar het kostte nog steeds veel tijd.
Die tijd kun je maar één keer besteden. We hebben daarom in 2021 keuzes gemaakt in het aantal ambities en vernieuwingen waar we aan gewerkt hebben. Beter een paar projecten goed dan veel een beetje. Daardoor hebben we op een paar onderwerpen hele mooie resultaten kunnen behalen. Op het gebied van medicatieveiligheid is het bewustzijn en de kennis en kunde bij medewerkers vergroot. Dat dat vervolgens op sommige locaties leidt tot meer incidentmeldingen in plaats van minder laat zien dat het belangrijk is om te kijken naar de praktijk en de context achter de getallen.
Op het gebied van onvrijwillige zorg zijn we tevreden met de resultaten van de implementatie van de nieuwe Wet zorg en dwang. Afwegingen over het toepassen van onvrijwillige zorg worden steeds beter en bewuster gemaakt.
Dat we intimiteit en seksualiteit als thema voor de teamreflectie hebben gekozen op basis van de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek vind ik een goed voorbeeld van de toepassing van onze leer- en verbetercyclus. Ondanks dat een aantal jaren daarvoor er uitgebreid aandacht besteed is aan het onderwerp intimiteit en seksualiteit, lieten cliënten ons via het ervaringsonderzoek 2020 weten hier meer aandacht voor te willen. Dit voorbeeld laat zien dat werken aan verbeteringen nooit af is.
Als ik kijk naar het beeld van de kwaliteit van zorg in 2021 zie ik dat we mooie resultaten hebben bereikt. Minder tevreden zijn we over het feit dat medewerkers een hoge werkdruk ervaren en ook dat cliënten over het algemeen minder tevreden lijken te zijn. We zien een toename in klachten en incidenten bij de doelgroep met een zeer complexe zorgvraag. Hoewel een deel van de uitkomsten te verklaren is door de uitdagingen die corona ons biedt, zouden we dat toch graag anders zien. We denken dat de oplossing ligt in het zorgen voor voldoende medewerkers die met plezier bij Lievegoed werken. Daar ligt de focus voor de verbeteracties in het komend jaar.
Vooruitkijken
Net als alle andere zorgorganisatie is voor Lievegoed de krapte op de arbeidsmarkt de grootste uitdaging voor de komende jaren. Immers; zonder mensen geen zorg. In de strategie 2022-2026 hebben we het onszelf niet makkelijk gemaakt. We zien dat mensen met een complexe zorgvraag moeilijk een plek kunnen vinden. Vanuit onze waarden kiezen we ervoor om met liefde en lef zoveel mogelijk mensen een plek te bieden. We hebben bovendien de expertise op het vlak van GHZ, GGZ en verslavingszorg in huis. Waarmaken van deze ambitie kan alleen met voldoende medewerkers die ervoor gaan. In de strategie 2022-2026 staat daarom de medewerker centraal. Alle bijbehorende projecten zijn erop gericht het werkgeluk van medewerkers te vergroten. Vanuit de gedachte dat cliënten en hun verwanten daar ook bij gebaat zijn. Immers; goede en tevreden medewerkers leveren betere zorg. We investeren daarom enerzijds in het beter toerusten van medewerkers in het leveren aan zorg aan mensen met een complexe zorgvraag. Dat doen we door scholing in methodieken (Triple C, LACCS en de ontwikkeling van het antroposofisch begeleidingshuis), coaching on the job. Anderzijds hebben we de span of control van teamleiders verlaagd en een nazorgteam ingericht waardoor er meer ruimte is om aandacht te geven aan medewerkers van dag tot dag en bij ernstige incidenten. Tot slot hebben we een start gemaakt om het inwerk- en begeleidingsprogramma voor nieuwe collega’s uit te breiden en te versterken. Zodat er hopelijk minder collega’s dan nu in het eerste jaar weer vertrekken.
Bij het gesprek met de centrale cliëntenraad hebben we uitgebreid stilgestaan bij de consequenties van de groeiende zorgkloof (groeiende zorgvraag versus afnemend aanbod van beschikbare zorgverleners). We delen het beeld dat de krapte op de arbeidsmarkt sommige veranderingen onvermijdelijk maakt en we hebben afgesproken hierover dit jaar met elkaar actief het gesprek te blijven voeren. Dat doen we met de cliëntenraad en in 2022 ook met een cliëntenpanel. De toename van het aantal cliënten met een complexe zorgvraag betekent ook dat Lievegoed steeds meer cliënten heeft die heel goed in staat zijn te vertellen wat ze van ons vinden. Met de oprichting van een cliëntenpanel willen we over thema’s die cliënten nauw aan het hart gaan, in gesprek te gaan en onze besluiten daarover te verrijken. Met liefde & Lef. Samen met alle mensen bij Lievegoed zetten wij ons ook het komende jaar elke dag weer in om het betekenisvolle verschil te maken voor kwaliteit van leven en werken voor de aan Lievegoed toevertrouwde en verbonden mensen. Daarbij realiseren wij ons dat dit niet altijd groots en meeslepend hoeft te zijn. Integendeel! Het grote weerspiegelt zich vaak in het kleine.